laikagumman

Alla inlägg under februari 2013

Av Laika - 5 februari 2013 17:59

Ja, i eftermiddags så var vi då hos veterinären igen. Jag blöder ju fortfarande och matte sa till veterinären att hon tycker att jag beter mig som när jag löper, även om jag alltså gjorde detta senast i november. Är det verkligen möjligt undrade matte då.


Det blev ultraljud med koll av både njurar och lever, äggstockar och livmoder. Allt såg kanonfint ut. Kissblåsan var bra, liksom magen i övrigt, ögon och tänder likaså. Hjärtat slår och jag är pigg. Ni ska veta att jag gjorde allt för att veterinären skulle känna att han fick lön för mödan, hihi. Det var så att matte skämdes lite. Jag pep och låg inte still och så vidare.


Nu visar det alltså sig att jag visst löper. Detta säger veterinären kan hända (hmpf...) gamla hundar. Det kan bli hormonella rubbningar och allt som oftast kan detta också då leda till livmoderinflammation vilket är jätteallvarligt. Han tyckte att jag kanske borde genomgå en kastraktion, alltså operera bort livmodern samtidigt som jag ändå ska sövas den 18 februari och ta bort mina knölar på magen. 


När vettisen säger att jag absolut inte är en riskpatient, är i god kondition och att vovvar som jag kan bli ganska gamla så kan han absolut rekommendera en kastraktion. Matte och husse känner att detta är en självklarhet, så nu ska det vändas och vridas på pengarna till tusen. När man inte har någon inflammation i livmodern så täcker inte försäkringen en sådan operation, men varken matte eller husse vill vänta och riskera att jag ska få en inflammation bara för att det ska täckas av försäkringen. 


Nåja, vi är alla lättade att jag trots allt är "frisk" och att detta är förebyggande åtgärder. Ja, det enda som kan spöka efter operationen är om mina knölar skulle vara elakartade, men det håller vi både tassar och tummar för att det inte är. Matte är en sån tokmatte som oroar sig så dant.


Trött är jag efter ett intensivt vettisbesök och ett belöningsbesök till djuraffären, där jag för övrigt såg till att få min belöning på en gång och inte när jag kom hem. Jag tog en sån där torkad kycklingkorv och smaskade på den direkt i affären. När vi fick betala skrattade killen i kassan när vi sa att det fanns en korv i min mage som vi också skulle betala för.


Nu ska nog vi alla ta det lugnt resten av kvällen, kanske får jag lite extra god mat till middag nu när det varit så synd om mig idag. 


  

Av Laika - 3 februari 2013 15:22

Idag är det söndag, en tråksöndag säger matte för det innebär att hon måste jobba imorgon och dessutom ska hon jobba jättelänge. Typiskt, fast sen är hon förstås ledig på tisdag. Jaja, husse är hemma med mig imorgon och ska få killa mig på magen.


Matte är lite orolig igen över att min urinvägsinfektion inte alls är bättre och att jag kanske visst måste undersökas vidare. Jag visar inga symtom så därför är det lite svårt säger matte men hon tror att jag kan ha blödit lite till, om det inte är gammalt och det vet vi förstås inte så därför har hon nu kommit på att jag ska få gå i mina löptrosor för då kan vi se om det kommer mer blod. Stenkoll och ett samtal till veterinären blir det. Attans...


Symtomfriaa jag är i alla fall hur glad som helst, solen sken idag igen och jag fick välja promenad. Det slutade med långprommis och matte gnällde lite på att hon svettades så dant för hon hade tagit på sig alldeles för mycket kläder för en sån temporunda. 


När vi kom in igen fick jag duscha, och kan ni tänka att hon började fota mig mellan nedblötning och schamponering. Brrrrr.... som jag skakade och frös. Ja, jag tramsade väl lite då, men jag fryser ju faktiskt lätt och vill ha varmt vatten på kroppen precis hela tiden.


När man duschat måste man ju torka sig ordentligt. Det kan se ut som följer:

(För övrigt måste matte bara ursäkta sig för sladdröran där i bakgrunden som hon inte gömt undan, men jag kan säga att det brukar se ut så, dom där sladdarna liksom bara kryper fram varje gång efter att dom blivit undanstuvade.)


 

När jag duschat och torkat mig själv, tar matte fram fönen och fönar mig torr. Gissa om det är skönt.

Vår fönstund är rena mysstunden, oj helt klart det bästa med hela duschningen. När jag sedan är helt klar brukar jag få en godisbit som tack för att jag var så duktig. Idag blev det några frolic-bitar till mig, voff vad gott alltså.


Snart ska vi ut igen och när vi sedan kommer in igen blir det på med löptrosorna då. Usch, håll tassarna för mig att det inte är något allvarligt.


Hoppas ni har en skön och trevlig söndag även om eventuella arbetsdagar eller andra bestyr står på schemat imorgon.  

Av Laika - 2 februari 2013 16:51

Vilken kalaslördag. Vaknar nere vid mattes fötter halvt inbäddad i täcket. Täcket som jag bökade till och nästan snodde från matte på morgonkvisten. När vi väl gick upp vid tiotiden tog vi oss i kragen och gick ut på morgonpromenad. Det är så bra för både matte och jag är väldigt morgontrötta. Jag hade helst velat sova ännu mer men matte tyckte att jag behövde komma ut så jag inte håller inne på mitt kiss.


Solen sken när vi kom ut. Jippie, då får man så mycket mer spring i benen.


Med minusgrader ute så är det torrt på marken om än väldigt halt. Det är rena rama isbanan både här och där efter tövädrets försök att smälta bort all snö. Inne i skogen har snön smält bort helt på sina ställen, där solen står på och värmer gott.


Det är lite så att man får vårkänslor även om det är sju minusgrader ute. Jag satte mig ner där vid trädet ett tag och njöt av solen. Matte stannade också upp när hon märkte att jag inte följde efter henne mer. Då kom hon tillbaka och så njöt vi i solen tillsammans en stund innan vi gick vidare.


Jag har blivit kammad och masserad lite, precis som sig bör. På eftermiddagen gick matte ut i köket och började riva morötter, fast jag kom inte ut till köket för doften av morötter. Nej, det doftade något annat, något supergott. Mmmm, lammfärs. Matte stekte upp morötter med lammfärs och blandade ihop allt med ris. Många goda middagar här framöver, enkelt och perfekt att plocka fram från frysen när jag vill ha extra god middag. Ja, självklart blir det även lammfärs till middag ikväll, tjohoo. Till lördagsgodis har jag fått torkad kycklingfilé och hundchoklad. Jaja, chokladen var förvisso spetsad med min medicin, men i suget jag hade efter choklad så bara slank även tabletten ner i magen. Matte blev så stolt över mig som gjorde det utan att krångla.    


Till kvällen ska vi gosa upp oss i soffan och titta på melodifestivalen och se om där är några bra låtar att börja nynna på. God mat, godis, värmande solsken och soffgos... Vilken kalaslördag.

Av Laika - 1 februari 2013 15:09

Oj, vad glad jag blev när matte i morse sa till mig att jag inte skulle behöva åka till vettisen för vidare undersökning. Den misstänkta urinvägsinfektionen verkar ha gett med sig, det syns inget mer blod och jag kissar ordentligt. Dessvärre har jag många dagar med äcklig medicin kvar att äta. Men ingen vettis, jag blev så glad att jag hoppade upp till matte i bädden efter morgonrundan och bad att hon genast skulle uppdatera min blogg- ingen veterinär. Nu visade det sig att det skulle dröja ända in på eftermiddagen innan matte påbörjade någon blogguppdatering. Ja, hon blev ledig idag och då säger hon att hon får vara lite slö och ligga i bädden och lata sig extra mycket. Hon är trots allt fortfarande förkyld och jag har absolut inget emot att ligga i bädden med henne och lata lite.


Men när datorn sätts på, då gäller det att vara med. 

Dags för blogguppdatering, matte.


Nu när jag fått dela med mig av den glädjande nyheten att det inte blir någon mer vettis förrän den 18 februari så kan jag berätta att jag varit på solskenspromenad. Så underbart härligt när solen tittar fram även om det så bara är för kortare stunder. Efter några dagar med töväder har det återigen blivit minusgrader ute. Snön har fått en sån härlig yta att jag bara måste snörulla och knåda minst ett par gånger varje promenad. Något jag kan rekommendera är att göra detta i en sluttning. Vilket gratis-glid man får då. Jag gled ner, sprang upp och gjorde samma sak om och om igen. 


Matte och husse brukar skratta åt mig för jag har nästan alltid baken i vädret så jag kan skjuta fart med bakbenen innan jag sedan faller pladask åt sidan och ska knåda ryggen i snön. Här har jag nästan precis kommit ner för sluttningen. Sedan var det upp igen som gällde.


När vi väl kom vidare fortsatte vi hemåt och längs med vägen mötte jag på mina bordercollie-vänner Ninjo och Kotten. Vi nosade och busade lite men matte glömde helt att fota för hon pratade bara massa strunt med Ninjos och Kottens matte.


Väl inne fikade vi på semla. Jag åt hela locket med ett tjockt lager grädde, åhh så gott. Snart ska vi ut och promenera igen och till middag har jag hört att det blir hemlagad hamburgare med sallad, fast den där salladen kan jag vara utan förstås. Kanske får jag lite rivna morötter istället.


Jag önskar er alla en fin helg med mycket gos och inga vettisbesök   

   

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards