laikagumman

Alla inlägg under augusti 2016

Av Laika - 28 augusti 2016 12:39

Ja, som rubriken lyder så har jag gjort det igen. Åkt snålskjuts alltså.

 

Den här gången var det inte min idé utan mattes. Hon förklarade att vi skulle gå långt och med det jättefina sommarvädret vi hade den dagen så flåsade jag redan innan vi kommit knappa kilometern. När vi hade passerat mitt vanliga område och kommit in i skogen som senare leder till ett annat bostadsområde så valde jag att hoppa av. Inte åker man snålskjuts i skogen heller. Inte heller i områden man inte brukar befinna sig i dagligen, men varmt var det, oj oj. Vi passerade en stor ankdamm och där ville jag gärna ta ett dopp, men det fick jag inte för matte. Hon sa att ingen and skulle tro att jag var av deras släkte. Jag fick istället dricka lite vatten som matte hade med sig till mig, helt utan smak av ankfötter men minst lika kallt.

Sedan fortsatte vi vår promenad.


Vi gjorde lite samma lika på hemvägen, matte tyckte jag kunde åka lite snålskjuts och jag gjorde det nog hela tjugo meter innan jag hoppade av och ville gå. Har man fått lite gottis i magen så har man energi att gå ett maratonlopp förklarade jag för matte, så vi lunkade på i vår gilla gång.


Idag skiner här ingen sol och de har sagt på vädret att det ska komma regn. Vi har gått våra förmiddags och lunch promenader och kan vänta till lite senare eftermiddagen och det skulle börja regna snart.


Inne ska jag allt hålla koll på matte lite så att jag vet att hon gör tillräckligt med laxpaj så det även blir över till mig.


Nospussar

Av Laika - 22 augusti 2016 17:12

Vet ni vems päls det här är? Och varför den är så ren?

 

Det är min päls, och ren är den för att matte tyckte det var dags att duscha mig. Så inte nog med att jag blivit blöt utomhus på regniga rundor, jag har blivit blöt inomhus med.


Nu är inte jag den som gömmer mig när det kommer till duschning, men protestera lite kan man ju ändå alltid. Förr älskade jag att duscha, kammas och fönas. Numer är det bara kamning som är roligt och mysigt. Allt det andra kan jag vara utan, däremot tycker inte matte likadant. Därför sa hon till mig igår kväll att det var dushen som gällde. Ska jag vara helt ärlig så kändes det väldigt skönt att få bli ren efter två dagars regnpromenader och några blöta gräsrullningar.


Men att fönas, nej det skulle jag minsann inte gå med på. I alla fall inte när matte ville. Jag gick till henne efter dryga timmen och sa att det var okej att fönas nu, hihi.


Här är projekt föning på full gång.

När jag var färdig tog jag min godis, mallade mig lite för matte och sedan gick jag för att lägga mig. Då hade matte bytt och gjort rent i min bädd också, så härligt.

Min makrillsmustasch duschades förresten också bort, riktigt tacksamt tycker husse som inte alls gillar makrill. Jag som tycker det är så mysigt med nospussar när jag ätit en burk makrill i tomatsås, hihi.


Idag har sommaren kommit tillbaka, så jag har varit ute med min skinande rena päls och bländat folk.

Nu ska jag se till att husse lagar lite middag för jag börjar bli hungrig. Undrar bara vad jag vill ha, köttbullar kanske, eller kyckling.


Nospussar   

Av Laika - 16 augusti 2016 14:24

Vet ni vad min matte hittat på? Jo, jag ska minsann berätta, för till en början visste inte ens jag något.

Allt började med att jag gick och lade mig för att sova efter middagen och som ni säkert vet- är magen mätt så sover man gott, speciellt om man gått en långpromenad innan.


Så, jag somnar gott i min bädd, liggandes på rygg. Jag vaknar till lite lätt av att matte sitter på golvet vid min bädd och kittlar mig lite på magen, skönt. Jag somnar om. MEN... sedan vaknar jag av en smäll, ett dån, ett till. Knips... Knips... och sedan förstår jag vad som händer, matte klipper mina klor. Kan ni tänka att hon kan hitta på något sådant när jag ligger och sover.


Jag vänder mig om från ryggläge så att jag kan gå och byta sovplats. Vet ni vad jag får se då? En pälshög på golvet. Vart kom den ifrån? Jag känner att det fläktar om magen och förstår att matte trimmat min päls på magen. Svansen och bakbenen hann också tydligen få sig en omgång, allt när jag sov. Vi har en alldeles för tyst trimmer och en matte som luras med att klappa mig på magen när hon i själva verket klipper mig.


Jag talade om för matte att jag skulle ha en godis för att jag uppfört mig väl, att jag sov hör inte saken till. Matte är snäll så jag fick till och med två godisar.


Vädret då? Jo, idag skiner solen även om det blåser rejält. Jag och matte och lilla Oscar gick ut för att lufta min mage, kändes skönt.

 

En gräsrullning eller två fläktade också riktigt skönt om magen.

 

Sedan satte vi oss i gräset och njöt av sensommarvädret. Matte grunnade lite att det ju inte alls syns att hon pulat med min päls, men jag kan lova henne att jag minsann ska sova med ett öga öppet.

 


Nospussar!




Av Laika - 12 augusti 2016 11:42

Igår var en dag som ingen annan dag. När matte hade klätt på Oscar och lagt honom i vagnen, tagit på sig sina skor och sin jacka och slutligen kopplat mig så skulle vi gå ut. Men... hissen var trasig. Så vi fick snällt gå in igen för inte kunde vi släpa oss upp och ner för fyra våningar med barnvagn och allt.


När hissen väl blivit lagad, vilket skedde ganska snabbt så tog vi på oss igen för att gå ut. Men... då försvann solen och ett störtregn kom. Jag har nog aldrig blivit så blöt i mitt liv, eller jo i duschen förstås.


Vi skyndade oss in och så fort matte öppnat dörren och kopplat loss mig samtidigt som hon sträckte efter handduken som hon skulle torka mig med, så var jag redan inne i lägenheten och torkade mig på mattes nytvättade matta. Fast att kalla det mattes matta är lite en överdrift för den är faktiskt min.


Matte frågade varför hon inte fick torka mig i hallen, men jag bara tittade på henne och undrade varför hon skulle det. Jag kan ju faktiskt torka mig själv, på en alldeles nytvättad och goddoftande matta.

Efter den regnpromenaden krävde jag faktiskt en godis, för att bli utsläpad på promenad när regnet helt plötsligt kommer och överraskar, nej det är inte okej med mig. 


När godiset var i magen gick jag för att sova en stund. Jag drömde om soliga och varma gräsmattor medan regnet smattrade på rutorna. Jo, det hörde jag minsann och jag vägrade gå ut igen förrän regnet hade upphört.


Men idag skiner solen även om jag istället nästan blåser bort, fast så länge jag håller matte i kopplet så vet jag i alla fall att vi inte blåser ifrån varandra.


Nospussar!   

Av Laika - 5 augusti 2016 20:08

Som dagarna rusar iväg, det är knappt så att någon av oss hänger med vilken dag på veckan det är. Det vi vet är i alla fall att min lillebror blivit fyra månader. Matte tog ett fint syskonfoto på oss.

 

Han har börjat uppmärksamma mig mycket mer och tittar gärna ner på mig när han är uppe i mattes famn. Då brukar jag gå fram så att han kan få klappa mig om han vill. Han tycker dessutom om att titta på när jag äter. Tvärtom tror jag det blir när han börjar äta, hihi.


Det är svalare ute men vi har ändå sparat långpromenaderna till kvällarna. Igår kväll gick vi förbi ett radhus där ytterdörren stod på glänt och när vi passerade så rusade det ut en stor hund som morrade åt mig. Han sprang fram och började nosa direkt, men jag var inte ett dugg intresserad av honom, så som han morrade. Fast sedan började han vifta på svansen men jag ville ändå inte leka med honom. När ingen kom ut för att ta in honom fick husse ropa efter den hundens matte och husse. Då kommer hundens matte ut och ber om ursäkt samt säger att han är lite argsint på småhundar. Hmpf... att han fick möjligheten att springa ut på det viset då var ju inte bra. Inte lyssnade han heller ett dugg på sin matte som sa åt honom att gå in. Då gick jag in på hans tomt och han följde efter, sedan fick jag visa honom vart han skulle gå in och när han gått in genom dörren vände jag mig om och skulle fortsätta min promenad. Hundens matte skrattade och tyckte jag var en speciell liten vovve. Det har hon ju förstås alldeles rätt i.


Vi har haft en del regn också här i dagarna, varav en skur var riktigt rejäl men som tur var sov jag gott inomhus när det hemska svepte förbi. Nu ska jag vila upp mig inför kvällens långpromenad, inget regn så långt ögat kan nå och inte den argsinta hunden heller för där tänker jag inte gå förbi idag igen.


Nospussar

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards