laikagumman

Alla inlägg under mars 2014

Av Laika - 31 mars 2014 13:15

Här har jag gått och njutit av riktigt vårväder med värmande sol, och så vaknar jag upp till ett snövitt landskap. Hur gick detta till? Det var ju inte så kallt på min kvällsrunda i går heller. Morgonrundan bjöd alltså på snö, men redan nu till lunch har allt smält bort. Temperaturen stiger och solen bryter sig fram allt mer. Härligt. Matte som är ledig denna måndag tyckte vi kunde gå till skogen och jag var inte sen att hålla med. Vi gick skogsrundan som faktiskt är asfalterad. Det finns fler än denna som har asfalt ska jag säga. En av dom är mattes cykelväg till jobbet, fast än har hon inte tagit sig i kragen och cyklat. Hon väntar på mer stabilt väder. Jag längtar i alla fall till min första cykeltur för i år. Jag längtar faktiskt till min klipptid också men det är en heeel vecka kvar. Sedan längtar jag till min födelsedag också, hihi. Mycket att se fram emot med andra ord. Jag ser fram emot en god middag ikväll med, för då ska jag få fläskfilé med pasta och sås. Nästan så att jag är hungrig redan nu ;)

 

Av Laika - 29 mars 2014 17:58

Matte och husse tog på sig vårjackorna, solglasögonen och vårskorna och så tog jag med dom på en riktigt solig och varm vårpromenad. Eller ja, husse tog ju bara på en sko eftersom han fortfarande har sin ortos på den andra foten, men snart ska han få börja gå utan den igen. Hälsenan läker mycket bra. Det betyder att han snart också kan börja köra bil igen. Något vi alla nog saknat lite, hihi.


Nåväl, tillbaka till den helt fantastiska promenaden. Det var så varmt och skönt i luften att några gräsrull var ett måste. Jag valde även att ta vägen förbi min å. Jag sprang ner och smakade på vattnet och doppade tassarna lite. Svalkade mycket skönt. Matte kastade ut en liten, liten kvist som hon hittade och jag dundrade iväg lika snabbt som en blixt för att hämta kvisten.... meeen, jag hittade en mycket bättre pinne att komma tillbaka med :)

Tittar ni ner till höger på bilden så ser ni en liten kvist som nästan flyter ur bild. Det var den matte kastade. 


Jag hittade även lite rötter från trädet som jag försökte befria från ån.

När jag gräsrullat mig torr, fått springfnatt och vilat lite så fortsatte vi vår promenad. Är det så fint väder som idag har man inte bråttom in precis.  


Vi tog en runda in i skogen också och kan ni tänka vad som mötte mig där? En häst som också var ute på vårpromenad. Vi hälsade lite på avstånd och sedan fortsatte vi åt varsitt håll. När vi kom hem åt jag några frolic och sedan bäddade jag iordning min bädd och tog en tupplur.


Till middag bjöds jag på den finaste tonfiskpatén. Mätt, nöjd och belåten är jag sannerligen med min underbara lördag :) Imorgon ska det också vara fint väder så jag hoppas på en lika härlig dag imorgon med. Fast då kanske jag ber matte att ta med sig några frolic när vi ska ut. Gräsrull och några godbitar kan nästan inte bli bättre.


Vårkramar på er!

Av Laika - 27 mars 2014 16:15

Om jag har problem, jo vars. Det hela började som så att matte kom hem med blöt hundmat till mig. Cesars mat har jag ätit förr och det smakar fantastiskt gott, liksom många andra märken. Men kolla vad som står på förpackningen:

"SENIOR"... Ser ni? Skonsam mat som är lättsmält för magen, passar seniorer. Hmpf, min mage är en stålkista och jag kan äta vad som helst, dessutom anser inte jag att jag är i behov av kalorisnål mat som är lättsmält för magen. Och hur mycket ska jag behöva skämmas om eventuella gäster får se att det står senior på min mat. 


Först tänkte jag att jag inte alls skulle gilla maten men jag åt en portion lammkött fylld med ärtor och hur gott var inte det då. Oj oj vad min mage sjöng glädjesånger.


Så då stod jag helt plötsligt inför ett problem, seniormat som jag kände var ren förolämpning men som sen visade sig vara otroligt gott. Hur ska jag nu gå vidare?


Bäst att visa matte att jag faktiskt inte alls är så mycket senior. Dags för busattack.

Min älskade matte sa till slut att hon inte alls ansåg att jag var en senior och att hon absolut kan gömma undan maten om någon kommer och kan se vad det är jag stoppar i mig. Hon var bara nyfiken på maträtterna i detta paket för hon ansåg att det såg så gott ut och att jag sannolikt skulle tycka om det. Matte, matte så rätt hon kan ha :)


Imorgon är det dock fredag så då bjuds det på något hemlagat och gott. Kanske blir det en till (senior)mat nästa vecka igen.



Av Laika - 25 mars 2014 13:19

"Matte... kan vi inte gå ut nu, nu på en gång? Solen skiner ju och jag vill sitta och sola på gräsmattan, precis så här..."

Men matte hon har inte bråttom. Hon säger att det ju bara var en timme sedan vi gick lunchpromenaden. Men då sken ju inte solen heller. Det till trots blev jag faktiskt till slut lovad att få gå ut igen ganska så snart, men först ska här fixas med både det ena och det andra. Matte lovar att solen kommer skina om en timme med. Är det inte lite magstarkt att våga lova något sådant när det en dag är sol, nästa minusgrader och snö. Nåja, jag väljer att lita på matten nu. Kanske ska jag ta en tupplur tills matte är klar med sina bestyr och vi kan gå ut och njuta.


Hoppas solen även skiner på er denna vårhärliga tisdag!


Av Laika - 21 mars 2014 22:34

Tre veckor kvar! Till vad undrar ni säkert.... Jo, det är tre veckor kvar till min 15-årsdag. Jag hoppas jag får 15st godisar och att jag får äta upp alla på en gång om jag vill. Det vore verkligen en riktig kalasdag då. Eller kanske 15st nya leksaker, hihi. I alla fall borde jag väl få 15 paket, visst? ;)


Något annat väldigt trevligt som gäller redan nu är att matte ska vara ledig i fyra långa dagar. Det må jag säga gjorde min fredag! Jag gosade till det riktigt ordentligt när jag fick höra det. Husses, eller ja... min kudde är numer det perfekta stället att infinna myskänslor på. Den är så avslappnanade att ligga på, sval också. Härligt.


Husse fick förresten ett telefonsamtal och så hörde jag 8:e april och mitt namn... Tänkte att det ju inte alls stämmer, det är ju den 11:e april jag fyller år, inte den 8:e men så visade det sig att det var den nya frisören som ringde och frågade om vi ville boka en tid eftersom vi ringt till henne tidigare och lämnat meddelande. Husse tackade ja till tiden och både matte och jag blev väldigt glada åt denna nyhet. Jag slipper sitta still så länge och matte slipper känna hur krångligt det blir när hon ska klippa mitt skägg och mina ben. Allt annat går som på räls, men mitt skägg och mina ben... nej, det gillar jag inte. Skägget drar hon i så och mina ben är jag kittlig på. Ja, ni hör ju själva hur omständligt det kan bli, hihi.


Hoppas ni alla får en underbar helg och att solen skiner på er :)

Nospussar!

Av Laika - 18 mars 2014 16:38

När det är lite blandväder får man passa på att besöka skogen när det inte ligger snö på marken. Imorgon ska det snöa igen, men vi är glada att det smälter undan så fort. Vi tog som sagt en promenad till skogen och jag var på riktigt strosarhumör. Matte till och med lossade kopplet från selet så att jag kunde strosa och nosa ifred.


Matte försökte locka med lite pinnar men det intresserade inte mig, inte när jag knappt visste om jag skulle gå till höger eller vänster för att inte missa några spännande dofter.


Till slut tog även denna promenad slut även om matte trodde att vi skulle få övernatta i skogen med den takt jag höll idag, hihi. När vi kom in var jag sugen på lite godis och matte påstod att jag fick en godispinne, men den bara försvann i sådant fall. Vart? Ja, ingen aning... Jag hittade den inte i alla fall, så då kan jag ju inte ha fått en, eller hur? Matte trodde på att jag slukat den så fort att jag inte hann märka den ens, men det är nästan samma sak som att jag inte skulle fått en alls. Tycker i alla fall jag...


Jag har blivit lovad en till godispinne men inte förrän efter maten så det bådar väl lite gott då ;) Fram till dess ska jag bara slappa, kanske i köket så jag kan känna på doften vad det kommer bjudas på för mat idag, hihi.
  

Av Laika - 16 mars 2014 19:04

Jag fick ju så god mat igår och idag blev det till min glädje en repris... Kan ni tänka vilket kalas min mage haft hela helgen :) Tänk också hur fort helgerna går, varenda helg... konstigt det där, men vi har hunnit med både långa promenader, god mat, lek och en massa gos- allt det viktiga, hihi. Men imorgon börjar inte matte förrän sent och husse är hemma med mig. Idag var det tvärtom, bara jag och matte som gosat hela dagen medan husse varit iväg. När han var på väg hem gick vi ut för att möta upp honom. Jag fick jättebråttom när matte sa att vi skulle ut och möta husse, så bråttom att vi fick stå och vänta jäääättelänge på att han skulle komma.


Han kom ju inte med bilen så jag blev lite fundersam på vartifrån han skulle dyka upp.

 


Sedan hörde jag hur bussen dundrade fram för att sedan stanna vid hållplatsen och där kom ju husse. Jag sprang fram och hälsade honom välkommen hem. Sedan gick vi en extra runda innan vi gick in.


Förresten blev det ju inte bara en repris gällande min mat, vi kollade även på reprisen på mig när jag var med på tv :) Här kan ni se mig i stillbild när jag tittar vad kameramannen håller på med.

 




Av Laika - 15 mars 2014 21:07

Vilken tur jag haft som missat all regn och snö som kommit i natt. Matte tog en kisserunda i tidiga ottan och såg att regnet som piskat mot rutorna övergått till snö. När jag vaknade på förmiddagen och bestämde för att vi skulle gå ut så hade nästan all snö smält bort.


På tal om att sova... På natten är det mörkt och i mörker är det svårare att se. Jag har ju börjat få lite gråstarr så här i mina lite mindre unga år ;) Sedan har matte även köpt ett härligt och riktigt puffigt täcke till sig själv och halva täcket hänger ju utanför sängkanten vilket i sin tur gör att jag kinkar väldigt mycket när jag ska ner från sängen mitt i natten. Och min päls i ansiktet spretar åt alla håll och kanter och för det mesta spretar det så att det täcker sikten. (Min hundfrisör har slutat jobba på grund av förslitning och den nya som vi hittade är mammaledig, så nu får matte som är såååå långsam klippa mig trots allt.)

Nåväl... detta är några tänkbara anledningar till att denna införskaffats till mig:

 

Matte blev lite fundersam när jag inte ville hoppa ner från sängen på natten utan väckte henne hela tiden så hon fick lyfta ner mig. Detta har pågått sedan matte köpte hem det nya täcket så nog tror hon att det är det som är anledningen, men sedan lampan kommit på sin plats så har jag faktiskt hoppat ner från sängen på natten utan att väcka matte först, oavsett om täcket hängt över eller inte. Kanske är det en blandning av alla dessa orsaker? Hihi, det är det som är charmen med matte, jag behöver inte säga hur det ligger till för hon älskar mig ändå och gör precis allt som behövs för att jag ska ha det bra. Jag är i vilket fall som helst väldigt nöjd med att det är lite upplyst på natten för nu ser jag vart golvet är oavsett om min päls eller mattes täcke är i vägen :)


Vid middagsdags gick matte ut i köket och jag var snabb att hänga med. Det luktade så gott när hon fixade och donade där. Vet ni vad det blev för middag? Jo, köttfärssås och spaghetti, (makaroner till mig)

Mmmmm....


När jag ätit klart, torkat skägget på mattan, goserullat lite och hämtat en nalle att leka med så hoppade jag upp i mattes och husses säng. Lånade mattes kudde lite grann. Det är gott att sova en blund efter en så god middag.


Tror jag ska sova tungt ett tag till ifall matte får för sig att ta fram saxen och trimmern även om hon säger att det inte kommer bli gjort den här helgen utan får vänta till i alla fall nästa helg. Kanske har hon hunnit leta fram någon annan hundfrisör till dess? Fast det braiga med matte är att jag får massa gottis när hon klipper, som kompensation för att hon är så långsam ;)


Trevlig kväll på er alla :D

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards