laikagumman

Alla inlägg under oktober 2015

Av Laika - 31 oktober 2015 12:01

Vilket underbart helgväder vi har idag, hoppas även morgondagen bjuder på detsamma. Solen skiner och temperaturen når upp till dryga elva grader. Det bästa av allt är att det inte blåser vidare mycket heller. Något som inte är lika bäst är att jag numer sitter fast i matte eller husse hela tiden. Jag försökte hålla gott tempo imorse på väg in i skogen så att matte inte skulle orka i samma tempo som jag men nog hängde hon på alltid och kopplet satt fast mellan oss hela vägen.

 

Det var och är så fantasiskt väder ute att vi knappt ville gå in alls efter morgonrundan, men mattes frukostmage kurrade så in gick vi ändå. Jag åt också lite frukost eftersom matte tog fram leverpastejen.


Jag har intagit bästa viloläge i min bädd i vardagsrummet. Den bädden står intill ett element och där blir det varmt och gosigt. Där kan jag sova gott bra länge. När jag sedan vaknar har matte säkert städat klart och då kan vi gå ut igen och springa någon ny runda, hihi. Ska passa på att drömma lite om vad det blir för middag av den där köttfärsen som kommit fram på upptining från frysen medan matte dammsuger.


Soliga nospussar på er!

Av Laika - 23 oktober 2015 20:42

Underbart solig morgon var vad vi vaknade till och morgonrundan ledde direkt till skogen, tjohoo. Jag blev så lycklig och fick så extra mycket spring i benen.


Fort, fort till skogen...

 

Så fort vi kommit in på skogsstigen kopplade husse av mitt koppel och jag fick springa lös. Då ska ni veta att det hände något. Jag blev så lycklig, så springig i benen och helt plötsligt ville jag inte springa i skogen mer utan i bostadsområdet intill den ena skogsstigen. Jag gjorde helt enkelt en avstickare och tänkte att matte och husse med ville gå på den stigen. Det ville dom inte så de stod kvar och väntade på att ja skulle vända mig om och se att de inte hängde på. Jo, jag såg väl att de inte ville gå där jag ville, så jag bestämde mig för att jag skulle gå åt mitt håll och så kunde husse och matte gå åt sitt håll. Jag hittar ju faktiskt hem själv.


Det slutade ändå med att husse ropade skarpt till mig. Eller ja, han säger så för inte hörde jag det i alla fall. De började gå efter mig och till slut fick de till och med småjogga lite. Hur kul var inte detta, tänkte jag. Mina ben fulla av spring och så både matte och husse som med ville jogga, med mig som springledare.


Jag sprang in i radhusområdet och upp mellan husen, genom gården och in mellan ett annat radhusområde. Det blåste faktiskt ute idag och vindarna liksom blåste bort mattes och husses kallningar på mig. Allt slutade med att de såg att jag sprang mot gatan.... sedan var jag borta!


Jag har aldrig hört matte så upprörd, arg och förtvivlad. Men när hon gick efter husse mot gatan så kom jag fram från hörntomten som hörde till radhuset precis intill gatan, viftade på svansen och tyckte att allt väl var lugnt. Matte var arg och sa åt mig att komma så hon kunde koppla mig. Jag ville göra henne glad igen så jag fintade henne lite så att hon inte kunde koppla mig, men varken matte eller husse var visst på bushumör så jag lät mig bli kopplad till slut.


Jag visste ju förstås genast att jag gjort lite fel, man rymmer ju inte. Fast jag anser inte att jag rymde direkt, jag höll bara ett gympapass med matte och husse, samt lite kurragömma. Men vet ni vad detta nu resulterat i? Matte säger att jag aldrig mer kommer få gå lös, att det nu är slut på detta. Jag har alltid varit väldigt orädd och självständig och jag är faktiskt upplärd att titta efter bilar innan jag går över gatan. Men matte säger att hon struntar i allt det, något så allvarligt som detta har aldrig hänt innan och nu ska hon och husse se till att det aldrig händer igen... Jag har slutat få gå lös i bostadsområden sedan ganska länge tillbaka men nu ryker alltså även skogen. Matte konstaterar att det visst händer saker med gamla hundar. Vet inte vem hon syftar på för gammal är jag väl ändå inte, i alla fall inte i sinnet eller till det fysiska heller för den delen.


På eftermiddagen gick vi förbi rastgården och inne i inhängnaden fanns två hundar. Jag gick förbi dom helt exemplariskt, så fantastiskt duktig jag var. Försökte återvinna lite tilltro. Nog tyckte dom att jag var duktig allt, men tror inte det är läge att ta upp några förhandlingar om koppelfria promenader redan.


Mitt beteende till trots, inget fel på middagen tack och lov. Godis fick jag som vanligt också till efterrätt och en nybäddad säng har jag också fått.


Massa busiga nospussar på er!

Av Laika - 22 oktober 2015 20:38

Ledig vecka ja, men bara lugn och ro är här då inte. Det som hänt hemmavid är att det sågats och bankats, jag har spridit ut sågspån så gott jag kunnat medan matte försökt städa upp efter mig. Resultatet blev ett nytt golv i lägenheten och det gamla slitna är nu ett minne blott. Det nya golvet är ett ekparkettgolv och det gamla var vanlig sån plastmatta. Det låter mycket roligare när jag tassar runt på detta nya golv, speciellt så hörs det ganska mycket mer. Det har jag låtit matte och husse erfara i natt, hihi. Jag hade svårt att sova och kom inte till ro alls. Jag gick fram och tillbaka på parketten och drog tassarna efter mig, jag bäddade i min säng men det blev inte bra så då grät jag lite. Jag ville upp till matte och husse för att sedan hoppa ner direkt igen, jag glömde ju att dricka först. Sedan ville jag upp igen för att hoppa ner ännu en gång. Det var för varmt i sängen.


Det slutade med att husse gick ut med mig klockan två på natten. Efter lite mera tassande i lägenheten kom jag till slut till ro och somnade. Och som jag sov då, tog en lång sovmorgon. Det gjorde däremot inte matte och husse som skulle vakna tidigt för läkarbesök. Jo, allt möjligt har varit inplanerat och inbokat den här lediga veckan så att vi är utvilade vill jag kanske inte påstå, hihi. Ny tvättmaskin och tumlare samt diskmaskin har även kommit hem, ny taklampa och ett nytt skrivbord också. Jo, matte säger att man ibland behöver förnya när saker och ting börjar ha gjort sitt.


Middagen däremot var vällagad. Ugnsstekta potatisar och morötter serverades med biff. Såsen hoppade jag över, brödet likaså. Inte så att jag kinkar om sådana småsaker när det finns annat gott på tallriken.

Vi har haft en del soliga dagar men nu är vi inne på regn och blåst så några väldigt långa promenader är då inte jag sugen på. Vi får se vad för väder vi bjuds på imorgon :)


Nospussar!

Av Laika - 17 oktober 2015 11:50

Klara, färdiga...


...Gåååå!

Matte och jag har motionerat in den här lördagen med glädje. Det är nämligen inte vilken lördag som helst, utan det är även lördagen då vår semestervecka börjar. Ja, här ska vi vara lediga i en hel vecka. Det finns en del projekt som ska jobbas med under veckan och så ska husse desutom ut och åka lite så då passade vi på att klämma in några lediga dagar för att slippa stressa oss igenom veckan. Inte mig emot, jag stressar förstås aldrig men att ha matte och husse runt mig mer eller mindre hela veckan är glädjande. Dessutom ska vi få besök också, så roligt.


Matte ska laga broccolisoppa och baka baguetter till kvällen, men vad jag ska få det vet jag inte. Någon broccolisoppa äter jag då inte. Hade det varit köttsoppa hade det varit andra grejer. Efter vårt höga tempo på morgonrundan ska jag nog sova lite lunch för att kanske drömma om vad för middag jag vill äta. Torrfodret förresten funkar fortfarande, jag har inte fnyst åt det eller tröttnat som jag annars brukar. Bara det bör väl göra att jag är värd en riktig dundermiddag, hihi.


Solig lördag på er och massa nospussar!


Av Laika - 12 oktober 2015 17:30

Vi har faktiskt haft en ledig måndag och idag fick jag sova länge. När vi gått klart förmiddagspromenaden gick vi ner till bilen och åkte till min affär för att fylla på mitt sinande godisförråd.


Det blev lite av det gamla vanliga godiset och en del nytt, bland annat godispinnar med smak av anka och en med tonfisk. Något väldigt överraskande var att vi även kom hem med något vi annars aldrig har hemma, nämligen torrfoder till mig. Jag brukar aldrig äta torrfoder och har under årens lopp alltid vägrat. Har man hushållsmat och vanlig blöt hundmat att välja mellan så är det väl självklart att torrfoder står längst ner på listan. Sedan är matte väldigt duktig på att anpassa måltiderna lite speciellt efter mig också, så att jag ska få i mig allt som behövs. Vem vill ha torrfoder då? Nej, då blir det bojkott och strejk och jag vet inte allt.


Nåväl, tillbaka till torrfodret som vi kom hem med. I djuraffären fanns sex olika smakprover på olika varianter av torrfoder. Matte provade den ena sorten efter den andra, men jag fnös åt allt... förutom åt den sista. Jag glufsade bitarna på en gång och ville till och med ha mer. Adult special chicken mini bits, japp så stod det på paketet.


Matte blev glad att jag ville äta lite torrfoder men tvekade ändå om hon skulle köpa hem den dyra påsen. Jo, dyrast smakar bäst, eller? I alla fall var det så i detta fall, hihi. Jag har en skål hemma som brukar innehålla lite leversnittar, frolic och annat smått och gott. En skål jag kan gå och ta en och en annan bit ifrån om suget sätter in. Nu tänkte matte att hon även skulle fylla den skålen med detta nyköpta torrfoder.


Jag höll noga koll på henne när hon fyllde min skål med de nya godbitarna. Och sedan högg jag in. Oj, vad gott det var.

 

Jag lämnade naturligtvis kvar lite så att jag skulle få plats med min middag som ikväll bestod av köttbullar, sås och potatis. Jag fick lite morötter i min mat också. Till efterrätt valde jag lite torrfoder framför annat godis. Så om ni hör något som surrar så är det matte som hurrar, hihi. Hurrar för att jag faktiskt äter torrfoder för första gången på många, många år.


Måndagspussar på er!

Av Laika - 10 oktober 2015 16:25

Vem ställer väckarklockan en lördag? Vem går upp tidigare än nödvändigt en lördag? Ja, inte är det då jag i alla fall. Men här hemma hade matte andra saker i åtanke. Det här med att vakna tidigt för att hinna med saker och ting, ja det kan man väl få, men varför blanda in mig? Förstår ingenting.


Jag låg och sov, hade bäddat i sängen som matte lämnat och sedan kommer hon bara och säger att vi ska gå ut... Ser det ut som att jag kanske vill gå ut?

 

Nej, låt mig sova!!!

Matte var så snäll och lät mig sova, tänk vilken bra matte jag ändå faktiskt har. Matte till och med försvann hemifrån ett tag, men då var jag hemma med husse. Till slut vaknade jag dock till och tyckte att det var okej att gå en morgonpromenad. Det har börjat bli ganska kallt ute nu och trädens löv faller allt mer, och prasslande löv på marken vet ni ju redan att jag gillar.


Min lördag har innehållit en hel del vila, ett och ett annat ögonkast har jag väl gett matte för att hålla koll på henne men annars så kan jag inte vara mycket mera nöjd med livet som det är just nu. Eftermiddagspromenaden blev en lång en den med och när man går mycket blir man sugen och hungrig. Godisförrådet börjar bli tomt så matte har lovat att vi ska åka och handla godis någon dag, jippie. Maten ikväll har jag kollat in och vet därmed att det kommer bjudas på tacos. Mums!


Nospussar från en morgontrött men promenadglad och hungrig Laika!

Av Laika - 4 oktober 2015 13:05

Vilken morgon, solen skiner och det är vindstilla. Helt underbart!

När vi kom ut på morgonrundan hade många vovvar redan varit ute och lämnat sina nyheter. Det gjorde det extra roligt för mig som hade så mycket att läsa.

Förutom alla nyheter så passade jag också på att springa genom ett hav av löv som hade fallit till marken och blåst samman vid vägrenen. Det prasslade så roligt. Matte tyckte att jag höll ett väldigt högt morgontempo så när vi väl kom in från vår långpromenad var hon helt genomsvettig. Jag blev trött och tog en tupplur i den friska luften på balkongen. Om hösten får se ut som den gör idag vädermässigt skulle vi inte kunna bli mycket lyckligare.


Matte har skramlat i köket så jag gick ut på en gång för att kolla om det var långkok på gång, någon extra god middag eller så. Men till min besvikelse så stod hon och bakade långpannebullar med kanelkrämsfyllning, ja det är visst kanelbullens dag idag. Inget i min smak. Jag tar nog en till tupplur och drömmer om den där goda middagen jag helt säkert tror att jag kommer få ikväll, hihi.


Nospussar! 

Av Laika - 1 oktober 2015 19:01

Att sova på husses sida om sängen är ett perfekt samspel. Lägger jag mig tätt intill husses ben och sträcker lite på mig så flyttar han snällt ut en bit. Flyttar jag efter och gör samma sak så gör han i sin tur samma sak. Det leder som ni förstår till, en massa sängplats för mig. Jag gillar att sträcka ut mig när jag sover. Husse får väl kanske inte så mycket sängplats till slut men då brukar han ta upp mig till sin famn och så gosar vi ihop oss och somnar om.


Med matte däremot... det är ju trevligt att sova nära henne också, trodde jag. Kryper jag nära brer hon ut sig mer, så att jag blir den som inte får någon plats. Därför är det bästa att lägga sig uppe vid mattes huvud för där finns inga ben som knuffar mig åt sidan.


Matte vänder och vrider på sig ganska mycket också när hon sover, medan husse ligger still. Jag tror jag vet på vilken sida av sängen jag ska sova på även i fortsättningen. Ni kan väl förstå varför jag ligger kvar här in på morgonkvisten, bredvid mattes huvudkudde och sover, soooover och sooooover. Vem orkar vakna tidigt på morgonen och ge sig ut när man knappt fått sova för att matte bökar så om nätterna.

Som tur är har jag fått vara hemma med husse idag även om vi följde med matte på promenad när hon gick. Husse har fått ta hand om mig och gosa med mig. Mitt i allt blev jag dessutom illamående och kräktes två gånger. Skulle inte förvåna mig om det var för min totala utmattning och brist på nattsömn, hihi. I natt sover jag vid husses ben i alla fall.


Nospussar! 

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards