laikagumman

Alla inlägg under september 2016

Av Laika - 29 september 2016 22:06

Ett kort: Laika...

Sedan tystnad... följt av ett långt: Laaaikaaa...


Alltså nej, den går jag inte på en gång till. Jag har redan varit ute på en morgonrunda i blåsigt och regnigt väder. För visst kom det nu, det där höstovädret. Kanske är det vändningen nu som kom, att sommaren är slut på riktigt och att vi nu går mot kallare tider. Mörkare har det redan blivit, det märks på kvällsrundan om inte annat.


Jo, mycket hinner jag ligga och tänka innan ett till "Laaaikaa" tar död på mina tankar. Visst ja, matte och husse vill att jag följer med ut på promenad, men nej... det tänker jag inte alls. Jag ligger bra där jag är och jag tänker inte flytta mig ur fläcken. Lite fläskfilé till middag vore gott, det var ett tag sen. Och undrar om matte tänker försöka duscha mig snart, oj vänta förresten, jag gömde ju undan en godis till senare. Kanske skulle jag gå och hämta den nu, om jag orkar. Fast går jag nu kanske de tror att jag vill gå ut... nej, jag ligger nog kvar ett tag till... här i värmen, så skönt.

Nospussar 

Av Laika - 25 september 2016 13:01

En kanonfin vädervecka har vi haft, lite regn har det kommit om nätterna men då sover jag ändå så det gör inget. Gräset frodas och är så grönt och fint så jag gräsrullar på nästan varenda promenad. Några älgar har vi inte stött på trots att vi gått där de verkar hålla till. Däremot såg vi dom från bilen när vi varit ute på galej.


Matte fyllde år i veckan så jag har smakat på god mat, fast det gör jag mest hela tiden faktiskt när jag tänker efter. Efter besöket i min djuraffär fick jag hem mat med hjort, och som det smakade. Jag har även fått en tub med paté som jag älskar nästan mer än matte, hihi. Nej då, så ska jag inte säga för det är mattes hand som klämmer tuben.


Oscar fyller sex månader på tisdag, tänk så fort det går. Han har till och med börjat försöka åla efter mig. Jag är ganska snäll och går inte så fort förbi honom. Ganska ofta måste jag till och med vända tillbaka för han hinner liksom inte med annars.

Ibland när jag lägger mig bredvid honom så försöker han klappa mig men han har lite svårt att släppa greppet om min päls. Matte hjälper till att lära honom hur man ska göra. Jag tycker att matte kan ge honom en karda på en gång. Då kan jag ligga intill Oscar hela dagarna, hihi. 


Igår kväll blev jag duschad men jag ville inte föna mig efteråt utan jag gick och lade mig på en gång för att sova. När jag vaknade igen på morgonen var min päls alldeles ostyrslig. Matte kammade lie grann men det hjälpte knappt. En sån tur då att gräset var både högt och fuktigt för då ordnade jag upp det alldeles själv.


Vi ska visst snart ut på långpromenad säger matte för vädret är så fint och det är alldeles vindstilla. Då får man passa på för i morse såg vi på tv att det ska komma in stormvindar i mitten på veckan. Då gäller det att hålla hårt i kopplet.


Nospussar

Av Laika - 18 september 2016 18:29

Fredagar har blivit dagar då vi umgås med mattemor och mattesyster för då är båda lediga. När vi ses klappar de mig på magen och busar med Oscar. Kan inte bli mycket bättre. Den här fredagen var inget undantag.


Det jag nu ska berätta hände redan i fredags, men vi kom helt av oss när vi till slut kom hem, och så blev det aldrig något bloggande av det hela. Men nu så!

Håll i er!


Den här fredagen satt jag ute på altanen hos matteföräldrarna och njöt av solen som fortfarande värmer gott. Fast när solen försvann bakom björken satt jag kvar enbart för att det var spännande att titta på alla som passerade utanför tomten, men när jag började frysa fick jag allt gå in.

 

Inte så spännande det kanske, men på hemvägen ska ni allt få höra vad som hände.

För att jag inte skulle skrämma fler änder tyckte matte att vi skulle gå den andra vägen genom skogen. Det finns nämligen flera vägar att välja mellan innan skogen smalnar av och endast erbjuder en enda väg att gå.


När vi då kom till den delen av skogen såg vi en dam komma cyklandes mot oss i all världens fart. Hennes cykelkorg hade det nog varit roligt att flaxa öronen i tänkte jag. Nåväl, i jämnhöjd med oss tvärbromsade hon med cykeln och flåsandes berättade hon att det längre fram på skogsvägen stod tre stycken älgar, alldeles intill vägen.


Jag blev inte ett dugg rädd, jag är minst lika skrämmande som en älg kan vara, inte mycket mindre heller så jag tyckte att vi allt kunde fortsätta den väg vi gick. Matte blev rädd och tvekade och ville nästan vända om och gå en rejäl omväg för att komma hem tryggt utan älgmöten. Men som tur var kom där en joggare som också fick veta om älgarna. Han sa då att han sett dom flera gånger de senaste två veckorna och att om vi ville så kunde han gå före och så kunde vi smyga bakom honom. Det gjorde vi.


Här har ni Lilla Älg, alldeles intill vägkanten. Mamma och pappa Älg stod på andra sidan vägen.

 

Joggaren försökte först skrämma bort älgen men den var inte det minsta rädd. Inte heller var föräldrarna det, så vi smög oss försiktigt förbi. Matte däremot var så rädd att hela kopplet mellan henne och mig skakade, men förbi dom kom vi och sedan kunde vi lugnt fortsätta vår promenad hela vägen hem. Jo, jag bor nog allt lite i en vildmark tror jag.


Älgstek... eller nej, jag menar nospussar!


Av Laika - 10 september 2016 17:45

Som dagarna rusar iväg, tjoff och helt plötsligt har en till vecka passerat. Jag har träffat Sheela flera gånger sen vi bloggade sist och idag var vi ute på långpromenad igen trots den tryckande värmen. Därför var det väldigt skönt att få doppa tassarna i fontänen som finns nära Sheelas hem innan vi fortsatte in i skogen.


När tassarna väl kommer i rullning är det svårt att få stopp på dom och precis i början av skogen finns en stor ankdamm. Matte gick framför mig, jag tog ut kopplet helt och hamnade lite på efterkälken, ankdamm och änder överallt och där kommer jag med tassar i rullning. Är det då så konstigt tycker ni, att jag sprang rakt in bland änderna så dammet yrde när de flög sin väg? Det tycker nog inte riktigt jag. Matte tyckte lite annat.


Tidigare gånger som vi passerat ankdammen så har jag inte brytt mig om änderna. Det slutade jag med för kanske två år sedan, ja med undantag för idag då. Men det var i alla fall därför som matte gick så lugnt med mig och lät kopplet bli långt eftersom hon tänkte att det inte var någon fara. Inte var det någon fara för någon heller, jag ville bara se änderna flyga lite, inte skulle jag göra dom illa heller. Sånt skulle aldrig falla mig in, jag har ju till och med haft ett marsvin en gång i tiden.


Nu är vi hemma igen och jag och Oscar gosar. Här leker han medan jag lägger mig på en kudde intill honom. Den bilden är dock från igår men vi gör likadant idag, jag i väntan på maten. Oscar har precis ätit så han orkar leka massor. Jag latar mig fram till jag fått i mig mat. Sedan kanske jag latar mig lite till, hihi.

Nospussar! 


Av Laika - 4 september 2016 19:13

För någon dag sedan var jag ute och gick på långpromenad tillsammans med min Sheela. Och det här med att fotas och sitta still när man är igång som mest... ja ni förstår själva... ett foto, ett till, ett till och några till. Endast en bild av alla de klicken på mobilkameran var vad som hamnade i samlingen, så håll till godo mina vänner.

Tack och lov fortsatte vi sedan vår promenad.

Igår regnade det något otroligt, och vi lyckades med nöd och näppe komma in innan vi blev helt genomblöta. Idag har jag däremot haft tur med vädret, inte en droppe har nuddat mina pälsstrån. Det firade jag med oxfilé till middag. Jag är så mätt och belåten att jag inte orkar med mer än att gå och lägga mig, men först efter att ha läst era bloggar förstås. 


Nospussar!

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards