laikagumman

Alla inlägg under juni 2014

Av Laika - 30 juni 2014 11:22

Mattes väckarklocka ringde chockerande tidigt imorse, att den ringde överhuvudtaget på hennes semester är väl bra konstigt. Förstod ingenting men när matte mumlade om någon tandläkare somnade jag om illa kvickt. Jag hade inga som helst planer på att gå till någon tandläkare, men som tur var så var det inte jag som skulle dit heller. Det var matte som skulle få sina tänder kollade.


Matte hälsar att den hemska kallelsen damp ner i brevlådan för kanske två veckor sedan och det var just där och då som hennes konstigheter med ilningar, ont i tänder och tandkött började. Hur många hål, hur mycket tandsten...ve och fasa, tänk om tänderna håller på att lossna. Matte är nog mer tandläkarrädd än vad jag är. Dock måste jag få meddela att min matte varit jätteduktig för inga hål och ingen tandsten hade hon. Nu kunde hon andas ut, och det gjorde vi med en lång morgonrunda.


Ja, om rundan ens skulle bli av till en början var inte så säkert. En kille klippte gräset rund stolpar och buskar med en trimmer. Jag som älskar att ligga på nyklippt gräs och gosa. Detta gräs var till och med härligt morgonsvalt. Bara för att matte vaknat oförskämt tidigt betyder det ju inte att jag var pigg och på alerten bara för att vi kom ut.


Jag gör mig då ingen brådska.


Matte drog lite i kopplet och frågade om jag skulle följa med. Detta svar fick hon:

ZZzzzzzz....


Till slut kom även jag igång och vi gick vår långa morgonpromenad :) När jag vaknar så här tidigt blir jag ju hungrig mycket snabbare så jag fick smaka lite på mattes lunch när vi kom in. Dessutom ville jag ha en godispinne. På tal om godispinnar, så har jag även varit och köpt gottis i min affär. Jag stannade till vid en godislåda och nosade massor, sa till matte att just dessa ville jag ha med mig hem. Jag fick även äta en i affären som de bjöd på. Det var små torkade biffkorvar, hur goda som helst.


Nu ska jag sova lite middag medan matte och husse tvättar och städar. Kanske hjälper jag till och dammar lite med svansen, hihi.

Av Laika - 26 juni 2014 18:27

Ja, på självaste midsommarafton åkte vi iväg med packning i bilen, hela vägen till Helsingborg. Självklart stannade vi längs med vägen och åt midsommarmat och jag badade tassarna i sjön intill. Men tro inte att det tog slut med ett midsommarfirande i skåne, nej vi stannade till i flera dagar och jag måste redan nu varna för massor med bilder.


I Helsingborg bor min kompis Penny. Hon är vovve till min husses bror. När vi kom fram sprang jag och överraskade henne när hon satt i soffan. Men det visade sig vara hon som överraskade mig genom att säga att hon skulle bjuda på torkad kycklingfilé.


"VA? Menar du det Penny? Ska jag få kycklingfilé?"


"Åh Penny, du är en bra värd. Kom så jag kan ge dig en kram."

 

Det som är extra trevligt med att besöka Penny är att hon bor i ett hus, och där har vi fritt tillträde till trädgården. Vi sprang in och ut precis hur vi ville hela vistelsen, dock såg jag till att vara ute även när matte och husse var det. Vi slappade rätt bra allihop faktiskt.

Sedan tog vi med oss Penny på skogspromenad. Även om det är hennes hemmatrakter så visade jag vägen på promenaden.

 

Sedan förklarade jag för henne att om man stannar upp min matte och husse så kan man bli bjuden på en frolic eller leversnitt. Penny tittade noga på hur jag gjorde. Be om energi-gottis på promenad är inget hon brukar göra, men nu kan hon även det. I gengäld lärde hon mig att man kan skälla på förbipasserande hundar i trädgården. Jag fick fram två eller tre skall under de fyra dagar vi var där, snyggt jobbat av en som inte skäller, eller hur?

 

Så här fint var det i skogen vi gick i:

 

Matte och husse åkte över till Danmark en dag också. Jag stannade med Penny och hennes husse. Så klart att jag låg och slappade i trädgården när de kom hem igen. Hur cool-lugn som helst. Knappt att jag märkte att de ens varit borta.

Senare den kvällen åkte vi till ett ställe som heter Kulla, strax utanför Helsingborg. Där stannade vi för att se på eldarna som de tänder längs med Danmarks kust på Sankt Hans aften. Tänk att man kan stå vid kusten i Sverige och se över till ett annat land. Kolla förresten längst ner till vänster på bilden. Jag springer i racerfart ner till vattnet, bada, bada, bada.

Efter Helsingborgsvistelsen begav vi oss till de småländska skogarna. Närmare bestämt Lönneberga. Dags för mig att hitta på lite bus, hihi.

Efter att den här bilden blev tagen satte vi oss i bilen för att åka till vårt vandrarhem som vi skulle bo på. Matte upptäcker då att det kryper en fästing på hennes lår och hon försöker få tag på den för att slänga ut den genom bilrutan. På något sätt lyckades hon tappa den och dessutom slarva bort den i bilen. Behöver jag säga att bilturerna inte alls kändes lika avslappnade efter den incidenten? Nu har jag mitt fästinghalsband så jag oroade mig inte, men matte gjorde och gör fortfarande. Imorgon ska bilen bli städad både på insidan och utsidan ;)


Här är vandrarhemmet. Det fanns en storstuga där man också kunde bo, men eftersom jag var med fick vi bo i lilla hundstugan.

Jag ville vara ute mest hela tiden, men matte och husse gick in i stugan för att plocka upp lite av packningen och bädda i ordning. Jag höll koll på vad de gjorde på ett säkert avstånd från att riskera att bli inplockad.

 

Matte frågade om jag inte ville komma in och kolla på min hundbädd. Jag frågade om det inte var min vanliga bädd hon pratade om, för den har jag ju både sett och sovit i.

Men nej, matte lovade att det inte var den bädden. Jag gick in i stugan och fick syn på den andra hundbädden. En bädd som redan stod i stugan när vi kom dit, en bädd till bara mig... och som redan doftade massor med olika dofter. Hur omtänksamt som helst. Jag ville genast provligga den.   

Våra utflykter och turer fortsatte. Vi gick i skogen och jag badade i nästan alla sjöar jag såg. Sedan var det dags för fästingbilen att få bjuda oss på en sväng. Vi åkte till Bullerbyn, där inspelningen till Alla vi barn i Bullerbyn skedde. Hur spännande som helst. Där stannade vi och fikade på ostkaka, jag drack vatten och gosade i gräset.

Sedan måste jag få visa Emils hem i Katthult. Också inspelningsplatsen. Det var nostalgiskt och härligt att gå där hälsar matte och husse. Astrid Lindgrens värld får vänta till i höst, för det vill vi också se.

Efter sådana utflykter blir man lite trött, så sista eftermiddagen och kvällen satt vi ute vid vår stuga på Lönneberga vandrarhem och njöt. Jag hittade en pinne i gräset som jag kunde tugga lite på.

Dessutom var det så lyxigt där så jag fick äta min middag ute i det fria. Detta är verkligen livet.

 

När matte och husse började packa in allt i bilen imorse förstod jag att det var dags att säga hej då till småland och åka hem igen. Låååååång biltur, då är det bäst att bli uttråkad med jämna mellanrum så vi kan stanna och jag kan få sträcka på benen. Till min stora lycka fanns det vatten där vi stannade till. Behöver jag säga att jag tog ett, två, tre och fyra dopp?

        Baksidan med det hela var att jag började frysa i bilen. Matte bäddade med husses regnjacka och sedan kunde jag somna för en stund.

Några stopp till blev det längs med vägen, och vips så var vi helt plötsligt hemma igen. Vilken semestervecka jag haft. Massor med roliga promenader, bad och gräsrull. Tyska turister som klappat mig, middagar ute i det fria och många nya spännande ställen att undersöka.


Orkade ni tar er ända hit vill jag ge er massor med sommarglada nospussar! :)

Av Laika - 20 juni 2014 12:30

"För hon har blommor i sitt hår"    

Jag har midsommarpyntat mig själv idag med blommor i min svans. Tänk så fin man kan bli av att gräsrulla på en midsommarafton.


Vi är ute på äventyr idag och midsommarlunchen intar vi utomhus i solskenet. Jag sa till matte att hon kan gräsrulla som jag, om hon vill ha blommor i sitt hår för några kransar har hon inte bundit åt oss. När midsommarlunchen är avklarad ska vi sätta oss i bilen igen och fortsätta vår färd så vi kommer fram i tid, spännande.


Jag önskar er en jättefin midsommar och hoppas ni får smaka av alla gottigheter som det bjuds på. Själv har jag redan ätit flera bitar sill.


Blommiga hälsningar och massa nospussar!



Av Laika - 19 juni 2014 18:32

Dagen började mindre bra, det regnade massor och jag var jättenödig så det var bara att gå ut... helt utan protest.

Däremot ville jag in snabbare än kvickt när jag var klar. In mot eftermiddagen hade regnvädret passerat och solen kom fram och torkade allt det blöta. Då följde jag med ut med glädje.


Under promenaden försvann jag helt plötsligt fast matte hade mig kopplad... Nu undrar ni hur va?

Jag gjorde en riktig avstickare och försvann in i buskaget.

Där... på andra sidan buskaget, och tyvärr på andra sidan staketet fanns en katt som lekte med mig. Matte ville att jag skulle följa med henne men jag bara fortsatte leka med katten. Till slut tröttnade den och sprang iväg. Jag hade i alla fall aldrig någonsin tröttnat. Kanske bra att katten tröttnade då, sa matte. Annars hade vi ju aldrig kommit in, och in måste vi ju eftersom det ska packas lite inför bilresan imorgon på självaste midsommarafton. 


Nu blir det middag och jag ska få äta crepes. Som att slå ihop två av mina favoriter till en enda rätt. Hur bra är inte min matte egentligen, hihi.

Av Laika - 17 juni 2014 15:41

Matte vaknade till runt sjutiden på morgonen och klev upp ur sängen. Jag låg nere vid fotändan men så fort matte lämnat sin plats bäddade jag i ordning mig bland hennes kuddar och täcke och somnade om, riktigt gott.

Helt plötsligt kommer matte och försöker få tillbaka en bit av sin säng. Hon sa att hon bara gått på toa och att hon ville fortsätta sova en stund till. Matte flyttade lite på mig, men jag somnade om på en gång, matte likaså. Sedan vaknade vi inte förrän halv tio när husse skulle åka till sjukgymnasten. Vi tog en lång morgonrunda och precis när vi skulle gå in igen kom husse också hem.


Jag fick matte att piffa till mina öron idag och mitt skägg, nos och runt mina ögon. Jo, det är så här att när jag själv tycker att det börjar bli för långt så hamnar öronen i maten och mitt skägg blir geggigt och då vill jag inte äta själv utan kräver att bli matad. Jag gråter helt enkelt vid min tallrik tills någon vänlig själ matar mig. Ja detta enbart om det är geggig mat som köttfärssås och spaghetti till exempel. Nu ska vi ju inte börja jämföra matgegg i ansikte och öron med tex gegga i form av vatten och sand, lera, jord eller massa barr och löv. Sånt är ju självvalt och bara roligt. Maten vill jag ha i magen och inte i min päls.


Hur som haver så satt jag alldeles exemplariskt fint så matte kunde piffa till mig lite. När hon var klar fick jag i vanlig ordning en godis. Nu är jag nöjd, matte blev nöjd och ikväll ska jag få äta geggig mat bäst jag vill säger matte. Nu är jag dessutom fin lagom till midsommar då vi ska åka iväg.

 


Av Laika - 15 juni 2014 14:47

Vet ni vilken dag det är idag? Det är dagen som mattes semester börjar, äntligen. Nu är hon min i fyra veckor, tjohoo.


Vi började semesterdagen med att gå på promenad men jag ville mest ligga i gräset, har man semester ska man lata sig. Därför lade jag mig ner i gräset och sa till matte att jag inte skulle gå en millimeter till.


Nu råkade jag ju gå några fler millimetrar eftersom matte lockade med att det fanns en katt runt husknuten. Men när jag inte såg den lade jag mig ner i gräset igen. Vi gosade där en stund innan vi till slut åkte iväg till mattes svägerska. Tillsammans tog vi en promenad i skogen och bromsklossarna, dom lämnade jag hemma.  


På tal om hemma, som jag är nu, så väntar en god middag med kött och potatis. Salladen som tydligen ska serveras tillsammans med maten kan jag vara utan. Jag har ätit min sallad idag, alla härliga grässtrån under skogspromenaden.


Matte har på djurakuten på tv och där finns en shih tzu som gör ett ultraljud av hjärtat. Denne kille är helt knäpptyst och uppför som som en riktig gentleman. Jag är ju ingen gentleman heller, jag är en tik... däför behöver jag inte ta åt mig av det matte försöker säga mig. Tror jag ska trampa lite på tvkontrollen som ligger i soffan, bäst att byta kanal.


Vi njuter för fullt av att semestern är påbörjad och nu ska vi nog gosa lite mer, innan maten blir klar.


Nospussar i massor :)

Av Laika - 12 juni 2014 18:54

Värmen består men inte riktigt solen, men jag är ju lite av en expert att gå ut när det inte regnar så jag har prickat in solsken mellan molnen och regnfritt idag på varenda en av mina promenader.


Över till viktigare saker. Vill ni veta vad jag övat på idag? Det där med flygning. Menar, sådana öron som jag har borde ju kunna vara till nytta, även om jag insett att det är ganska svåra grejer som jag pysslar med.


Jag startade med att springa, springa snabbare, snabbare för att sedan försöka lyfta. Det var inte många tass jag kom upp från marknivå men jag svävade säkert. Det jag glömde var att vinkla öronen men jag flög fram i luften en ganska bra bit ändå. Nästa gång kanske jag flyger en längre sträcka.

Efter sådana strapatser blir i alla fall jag både trött och hungrig. Det fick bli vila hemma och sedan åt jag min middag. Idag blev det däremot ingen spännande maträtt, bara vanlig blöt hundmat men det går ju ner i magen det med. Fast jag ska i ärligehetens namn säga att jag förväntade mig pannkakor idag, det är ju ändå torsdag. Men jag blev lovad riktigt god mat imorgon istället. Det får väl duga ;)

Av Laika - 9 juni 2014 13:54

Lyxen med det fina vädret tar vi till vara på så gott vi kan. Matte och husse är båda lediga idag och direkt efter morgonpromenaden gick vi till bilen. Först var jag inte så sugen på att åka bil för jag ville vara ute och gosa i gräset, men när vi åkt en stund förstod jag vart vi var på väg. Hur kan en kvarts bilresa kännas som flera dagar? Det kändes som att vi aldrig skulle komma fram, men till slut var det detta jag såg:


Med glädjespring drog jag husse efter mig i kopplet. Han var inte alls lika snabb som jag, så jag fick vänta ikapp honom flera gånger. Jag sa till husse att det var lika bra att han släppte lös mig.


Jag sprang iväg på egen tass medan matte och husse försökte hålla mitt tempo.


"Men, ska ni komma nån gång? Matte, skynda dig och kasta ut en pinne i vattnet till mig".


Matte plockade upp en bra pinne och sedan var vattenleken igång.


Matte brukar vada ut i vattnet ibland men idag ville hon inte det, så jag lekte vattenspridare och stänkte ner henne med hjälp av mina öron. Dom är bra till mycket.


När man badat lite så väntar....


Just precis, lite sandrullningar.

Ser ni hur jag njuter? Detta är verkligen livet.

   


Jag vet inte om ni brukar få springfnatt, men när jag badat och sandrullat brukar jag få en massa spring i benen och den energin måste ju få komma ut så då tar jag några supersnabba varv.


Det är här mattes brist på att snabbhet kommer in. Kolla in dom här bilderna som inte alls blev som hon tänkt sig.


Matte hängde helt enkelt inte med i mina svängar. Har jag springfnatt sicksackar jag mitt i mitt springande och här kan man ju undra om det var så att matte skulle fota sanden och jag bara råkade springa in i bild för inte kan det väl varit mig hon försökte fota?

   


När jag var klar med mitt springande tog jag ett till dopp i havet och sedan var det dags för lite vila i sanden innan vi började gå tillbaka till bilen.


Ni kan tro att jag sovit gott hela eftermiddagen. Snart ska vi ut på en promenad så att husse kan hämta ut sitt paket. Att gå till vårt lilla centrum här är hur roligt som helst, det finns alltid folk där som vill klappa mig och jag älskar att kika in i affärerna. Kanske kan jag få matte och husse att köpa nån god mat till mig, hihi.

Skutt iväg, för nu har jag vilat klart. 

             

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards