laikagumman

Alla inlägg den 23 oktober 2015

Av Laika - 23 oktober 2015 20:42

Underbart solig morgon var vad vi vaknade till och morgonrundan ledde direkt till skogen, tjohoo. Jag blev så lycklig och fick så extra mycket spring i benen.


Fort, fort till skogen...

 

Så fort vi kommit in på skogsstigen kopplade husse av mitt koppel och jag fick springa lös. Då ska ni veta att det hände något. Jag blev så lycklig, så springig i benen och helt plötsligt ville jag inte springa i skogen mer utan i bostadsområdet intill den ena skogsstigen. Jag gjorde helt enkelt en avstickare och tänkte att matte och husse med ville gå på den stigen. Det ville dom inte så de stod kvar och väntade på att ja skulle vända mig om och se att de inte hängde på. Jo, jag såg väl att de inte ville gå där jag ville, så jag bestämde mig för att jag skulle gå åt mitt håll och så kunde husse och matte gå åt sitt håll. Jag hittar ju faktiskt hem själv.


Det slutade ändå med att husse ropade skarpt till mig. Eller ja, han säger så för inte hörde jag det i alla fall. De började gå efter mig och till slut fick de till och med småjogga lite. Hur kul var inte detta, tänkte jag. Mina ben fulla av spring och så både matte och husse som med ville jogga, med mig som springledare.


Jag sprang in i radhusområdet och upp mellan husen, genom gården och in mellan ett annat radhusområde. Det blåste faktiskt ute idag och vindarna liksom blåste bort mattes och husses kallningar på mig. Allt slutade med att de såg att jag sprang mot gatan.... sedan var jag borta!


Jag har aldrig hört matte så upprörd, arg och förtvivlad. Men när hon gick efter husse mot gatan så kom jag fram från hörntomten som hörde till radhuset precis intill gatan, viftade på svansen och tyckte att allt väl var lugnt. Matte var arg och sa åt mig att komma så hon kunde koppla mig. Jag ville göra henne glad igen så jag fintade henne lite så att hon inte kunde koppla mig, men varken matte eller husse var visst på bushumör så jag lät mig bli kopplad till slut.


Jag visste ju förstås genast att jag gjort lite fel, man rymmer ju inte. Fast jag anser inte att jag rymde direkt, jag höll bara ett gympapass med matte och husse, samt lite kurragömma. Men vet ni vad detta nu resulterat i? Matte säger att jag aldrig mer kommer få gå lös, att det nu är slut på detta. Jag har alltid varit väldigt orädd och självständig och jag är faktiskt upplärd att titta efter bilar innan jag går över gatan. Men matte säger att hon struntar i allt det, något så allvarligt som detta har aldrig hänt innan och nu ska hon och husse se till att det aldrig händer igen... Jag har slutat få gå lös i bostadsområden sedan ganska länge tillbaka men nu ryker alltså även skogen. Matte konstaterar att det visst händer saker med gamla hundar. Vet inte vem hon syftar på för gammal är jag väl ändå inte, i alla fall inte i sinnet eller till det fysiska heller för den delen.


På eftermiddagen gick vi förbi rastgården och inne i inhängnaden fanns två hundar. Jag gick förbi dom helt exemplariskt, så fantastiskt duktig jag var. Försökte återvinna lite tilltro. Nog tyckte dom att jag var duktig allt, men tror inte det är läge att ta upp några förhandlingar om koppelfria promenader redan.


Mitt beteende till trots, inget fel på middagen tack och lov. Godis fick jag som vanligt också till efterrätt och en nybäddad säng har jag också fått.


Massa busiga nospussar på er!

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards