laikagumman

Direktlänk till inlägg 15 september 2014

Svampskogen

Av Laika - 15 september 2014 20:16

Igår var vi ute på långpromenad genom skogen. Samtidigt höll vi utkik efter svamp. Jag sprang kors och tvärs, under och över. Allt för att trassla in kopplet så pass att matte skulle tröttna och släppa lös mig, men tro inte att hon gjorde det. Där fanns så många andra söndagspromenerande hundar med sina hussar och mattar just på det stråket att matte sa att jag fick lov att vara kopplad och uppföra mig efter det. Tråkmatte.


Någon svamp på just det stråket hittade vi inte, eller rättare sagt, svamp som matte vågar plocka. Då återstår liksom inte så många sorter, kantareller och trattkantareller.


På morgonrundan idag frågade matte om vi skulle åka ut till den djupa svampskogen och leta effter svamp. Solen sken, det var molnfritt och riktigt sensommarvarmt.

"Jag vill inte åka till skogen idag, jag vill hellre sitta här, vid min buske och lukta på blommorna".

Det slutade med att jag fick vara hemma med husse och gosa i solen medan matte och mattemor åkte ut i skogen för att pröva lyckan där. Och lycka fick dom allt, svampen fanns lite överallt.

 

Dessutom hittade matte en riktig rolig liten dam ute i skogen. Fru Anka Svamp.

När matte kom hem mötte jag och husse upp henne vid bilen. Jag nosade igenom svampen och sa till matte att hon gjort ett bra jobb. Jag undrade om hon inte sett några frolicbuskar ute, för mina frolic hemma är slut. Dom är tydligen svårare att hitta än svamp sa matte, men imorgon ska vi ut och leta frolicbuskar för då kommer det säkert att finnas säger matte. Tjohoo... Fast först ska vi åka och handla.


Lediga och glada nospussar på er!

 
 
Lillian

Lillian

15 september 2014 20:59

Så kos med sånne turer i skauen for å leite etter sopp ;)

http://www.sognafaret.no

Laika

15 september 2014 22:16

Ja det är trevligt, fast idag är jag glad att jag inte följde med för jag hade det så bra med husse hemmavid :D

 
Ludde

Ludde

15 september 2014 21:54

Du har så rätt! Va är väl en svampmacka mot en redig frolicmacka... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Laika

15 september 2014 22:17

Ja, jag menar det ;) Svampmacka får matte äta själv.

 
Kasper

Kasper

16 september 2014 13:21

Tror aldrig jag varit i nån sån där koppelskog - men så är jag ju en "lantis" också. Eller kanske en "skogis". :D
Hoppas du hittar rätt till Frolicbusken!!

http://kasperian2.blogspot.se

Laika

16 september 2014 14:03

Du har det ju så där lyxigt som nästan kan säga att du äger din egen skog :) Sen säger min matte att du säkert är mycket bättre på att lyssna på din matte än vad jag är på att lyssna på min... men det behöver vi ju inte lägga vikt på, eller hur? ;)

 
Simba och Tasse

Simba och Tasse

16 september 2014 16:56

Vilka fina svampar ni hittade - särskilt den där anksvampen, den måste ju vara unik i sitt slag :-) Men vi jamar helt med om att en macka med torrisar är betydligt godare än en svampmacka :-)
Tassklappar

http://gunillaofrasse.allas.se

Laika

16 september 2014 17:12

Visst var det en rolig svamp :D Men frolic-mackor och frolic-buskar är mycket bättre :)

 
Aamor

Aamor

16 september 2014 18:42

Så söt svampankan var, hihi!
Det är bättre att sitta och lukta på blommorna än att jobba med att leta svamp, hihi!

Nospussar

http://aamor.bloggplatsen.se

Laika

16 september 2014 18:49

Ja, jag tog ju dessutom igen gårdagens brist på skog. Idag gick vi ut på promenad i skogen där jag valde mina egna stigar att springa på, hihi.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Laika - 1 februari 2017 19:02


Ett sista inlägg   Matte talar   Pigg och glad, en fantastisk liten fröken. Med den största av personligheter placerad i denna lilla kropp. Att en så liten en på jorden kan sprida så mycket glädje, värma så många hjärtan och ge minnen som för...

Av Laika - 29 januari 2017 09:25


Helg, söndagmorgon. Nog borde man då väl få vila och bara vara precis där man är, hela dagen om så skulle vara. Nåväl, en morgonpromenad behöver man ju, men inte behövde jag ställas in i duschen efteråt i alla fall. Jag gäspade lite och tänkte att ...

Av Laika - 21 januari 2017 16:08


Vi är nog lite dagvilda för vi vet knappt vilken dag det är på veckan och när, men från att ha varit ute på isbanepromenad i isande kyla och med massor av snö, så har vi nyss kommit in från en långpromenad där det knappt finns någon snö kvar alls, ba...

Av Laika - 12 januari 2017 18:10


Jag håller på att lära upp Oscar så att han kan gå med mig i koppel i vår. Vi övar i hallen och jag förklarar för honom att den där knappen som sitter på handtaget inte är någon knapp att bry sig om, alltså inget man måste trycka in för att låsa kopp...

Av Laika - 5 januari 2017 17:34

Så var både jul och nyår förbi, och vi önskar er alla en god fortsättning på det nya året. Kvällen innan julafton, när Oscar hade somnat började matte och husse stöka lite. Paketen hamnade under granen (naturligtvis kom även tomten med paket under ...

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards