laikagumman

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Laika - 22 augusti 2015 16:25

Vid lunchtid idag gjorde matte och jag ett spontanbesök hos matteföräldrarna för att säga hej. Det var ett tag sedan sist. Jag passade på att vara ute på deras altan och i trädgården, som jag njöt av det fina vädret. När vi sedan skulle gå hem följde mattemor och mattesyster med halvvägs. Min å rinner också halvvägs längs hela den sträckan som vi går. Det resulterade i tre bad på vägen hem. Hur skönt som helst att svalka sig när man är ute på långpromenad, speciellt med den sommarvärmen vi bjudits på idag. Förvisso tog det väldigt lång tid att komma hem, men kan man plaska på både grunt och djupt vatten så kan det få ta all tid i världen. Här tog jag en vattenpaus innan jag gick uppåt längs med ån, till det djupare vattnet.

När vi kom hem blev jag så trött, så trött. Gick ut på balkongen och lade mig på en gång. Det sköna är att det blåser lite idag och då svalkar det också skönt när man ligger där. Mer eller mindre molnfritt.

Jag bytte plats några gånger, men jag somnade som bäst på balkongsoffan. Matte lade ut några leversnittar på min puff på balkonggolvet, ifall jag skulle vilja ha när jag vaknade. Behöver jag säga att jag vaknade på en gång, hihi.

Jag tog ett skutt ner och skulle börja äta på mina leversnittar när matte frågade om jag blev tvugen att hoppa rakt ner i pelargonerna och bryta av blommor och få blombladen att flyga kors och tvärs.

Jag sa ingenting till matte, jag gav henne bara en blick och den sa allting.

Matte sa att hon ska flytta lite på pelargonerna så jag får större hoppmån. Japp, det är så dom ska tas, de där tvåbenta som tror att de vet bäst, hihi.

Nu ska jag bara vänta på middagen, fram till dess tänker jag ta en blund till på balkongen.

Soliga pussar!

Av Laika - 19 augusti 2015 15:15

Även om det är semester så behöver det inte betyda att man är utvilad och pigg. Nej, idag hade jag jättesvårt att vakna och komma ut på morgonrundan, fast egentligen gick jag ju min morgonrunda redan fyra på morgonen så inte hade jag behov att gå ut vid tiotiden också. Det är som så att jag fick lite ont i magen under natten och till slut kände jag att jag verkligen behövde komma ut på en runda. Jag väckte matte och husse och vi gick ut allihop, när alla ändå redan var vakna. Vet ni hur skönt det kan vara att komma ut så tidigt på morgonen? Det var helt vindstilla och inte en enda människa eller vovve var ute, mer än vi. Matte och husse gäspade hur mycket som helst, jag var upptagen med att äta lite gräs, kissa och göra en nummer tvåa.

När vi kom in somnade vi om, men väl på förmiddagen ville de gå ut igen... Nej nej, den gick jag inte med på.

Ser ni inte att jag ät trött och behöver sova lite mer? Jisses... jag var faktiskt ute klockan fyra i morse.

Vid lunchtid fick det lov att bli en promenad och den slutade vid bilen. Vi åkte ut i skärgården och köpte mjukglass och så gick vi en promenad längs hamnen. Hit brukar vi åka då och då så jag vet precis hur vi ska gå för att komma till den lilla, lilla stranden där jag kan ta ett dopp. Vi mötte en grupp äldre tvåbenta varav den ena stannade och tyckte jag var så söt som gick där så malligt. Klart att jag var mallig, jag hade ju både badplats och mjukglass i min närhet, hihi.

Nu är vi hemma igen och jag tror jag behöver ta igen bristen på nattsömn lite mer. Ska nog vila mig på balkongen för där värmer solen gott samtidigt som vindarna svalkar i pälsen. Matte följer säkert med mig ut och sätter sig i hängungan och somnar säkert hon med, hihi. Tänk att man kan bli så trötter av lite avbruten nattsömn.

Lata nospussar!

Av Laika - 16 augusti 2015 17:47

Matte konstaterar att vi har ett riktigt bra semesterväder och även om det var jobbigt att vänta på det som kändes som en evighet innan semestern väl började, så är vi alla oerhört nöjda med att vi är lediga nu när vädret är som finast. Dagarna på stränderna blir fler och fler. Igår tog vi med oss korv med bröd och annat ointressant tilltugg till stranden. En engångsgrill fick följa med och jag såg också till att jag fick med mig två tuggisar- väldigt intressant tilltugg.

Medan grillen förberedde sig själv tog jag några dopp. Sedan kopplade matte mig och lät kopplet liksom glida efter mig när jag gick omkring på stranden, men det tog inte lång tid förrän jag insåg att det inte var någon som höll i kopplet, hihi. Jag började raskt gå mot vassen för att komma till stranden på andra sidan, där fanns ju folk att hälsa på. När husse ropade på mig vände jag mig om för att se vart han befann sig, men när jag såg att han var närmare än jag trodde började jag småjogga, hihi. Jag rundade vassen genom att gå ut i vattnet och gå runt den vägen, husse gick strandvägen så vi liksom gick på varandra lite på andra sidan, attans!

Människorna på andra stranden hade tänkt att paddla kanot och jag ville med, så jag tog sats och skulle hoppa upp i kanoten men husse stoppade mig. Jag fick följa med tillbaka till vår plats på stranden. Där å andra sidan väntade lite mat så det blev ju bra ändå. Men upptäcktsfärder på stränder hör ju liksom till, speciellt om man är av en nyfiken själ... jo så är det.

Jag fick lite vatten, korv och en godispinne. Det gäller att äta fint när man har tallriken på sanden.

Efter det blev jag mätt i magen för stunden och njöt av att ligga i sanden och känna hur min päls blev mer och mer torr efter tidigare dopp.

Hela eftermiddagen och kvällen var vi kvar på stranden. Jag hoppas det blir fler sådana dagar för det är verkligen underbart.

Idag har vi kalasat mattefar lite och när vi kom hem igen var jag jättehungrig. Lax och ris passade min mage perfekt. Den där citronsåsen som matte vill ha till sin lax kan hon få behålla för sig själv.

Av Laika - 12 augusti 2015 19:29

Vädret har gått från att vara fint och soligt till disigt, molnigt och regnigt. Bara för att sedan vända och bli soligt igen. Vi har därför bara tagit det lugnt och gått på promenader när regnet hållit sig borta. Idag verkade det bli ännu en sådan dag men sedan fram mot sena eftermiddagen sprack molnen upp helt och solen värmde gott. Då passade vi på att åka hit:

Det fick bli ett dopp i havet.

Och sedan lite springfnatt och sandrullning på det.

Men inte var jag klar där inte. Några dopp till blev jag tvungen att ta.

Så här fin kan man bli i pälsen efter lite bad och sandbus.

Vi åkte hem när det blev middagsdags och på vägen hem blev jag alldeles jättehungrig. Det var tur att matte kunde trolla fram en godispinne från handsfacket i bilen för annars hade jag nog aldrig överlevt hela vägen hem, hihi. Väl hemma fick jag äta hemlagad hamburgare och nu ska jag alldeles strax få en dusch och efter det kommer jag sova ända fram till kvällsrundan som kommer bli en sen en, om jag får bestämma.

Av Laika - 8 augusti 2015 18:40

Lämnad, husse och mattelös, alldeles alldeles ensam.

Riktigt så hemskt är det inte säger matte och jag får väl hålla med då, nu när jag är hemma igen.

Jag har bott hos mattemor och mattefar i några dagar för matte och husse åkte på semester. Jag hade min bädd med mig med täcke och kudde. Godis fanns det massor av i burken och mat för alla dagarna, men inte hjälpte det när jag bestämde mig för att bli sur över att bli lämnad.

Mattemor försökte trösta mig men jag ville inte, mattefar försökte mata mig med renkött som är min absoluta favorit men jag ville inte ha. Ja, jag visade klart och tydligt att jag saknade matte och husse och ville hem. Jag grät en och en annan skvätt också, det gjorde jag. Jag matvägrade också, fast vid ett tillfälle när jag var i trädgården och råkade njuta av livet kastade mattemor ut små bitar köttbullar till mig som jag åt med glatta livet. Ja, i alla fall ända tills jag kom på att jag ju var sur och matvägrade. Då fick jag sluta äta köttbullar. Lite synd egentligen men jag hade ju faktiskt bestämt mig för att inte vilja vara där. Matte säger att jag är alldeles för envis och när jag sätter den sidan till så är det inte mycket som kan råda bot på det, hihi. Middagarna fick bli min frukost och så låtsades jag bara som att maten liksom avdunstat under natten och att jag inte alls ätit den. Tror mattemor gick på den, hihi.

Dagarna gick fort och jo, jag hade det faktiskt riktigt bra. En stor trädgård och fint väder, sällskap och min sköna bädd. Jag låg och sov jättegott när matte kom och hämtade mig idag. När jag vaknat ordentligt visade jag henne min filt jag fått på altanen och hur jag legat där och njutit, eller hrm...saknat matte och husse menar jag så klart.

Till slut åkte vi hem och då fick jag ju kolla läget hemma så allt såg ut som sig bör. Jag fick bädda om i min egna bädd lite, men annars så var jag mycket nöjd över att ha fått komma hem igen. Så nöjd att jag somnade för ett tag.

Borta bra men hemma bäst, fast här har jag ju ingen trädgård att ligga i. Kanske att jag vill vara hos matteföräldrarna på dagarna och sen komma hem och sova, hihi.

Nu ska vi ut på en runda så jag får se vad som hänt i mitt område de senaste dagarna. Ska bli spännande.

Av Laika - 4 augusti 2015 19:27

Vet ni vad jag har hittat på i dagarna som gått? Min kompis Elise har varit på övernattningsbesök. Vi har varit ute och njutit av att värmen vill ge sig till känna på vår semester.

Likaså solen. Och skiner solen och det dessutom är varmt, ja vart går man då om inte någonstans där det finns vatten! Denna gång blev det ingen strand men jag visade henne min å. Elise är intresserad av stenar i alla dess former och jag berättade att det finns massor av stenar i min å. Vi båda doppade våra tassar och Elise letade stenar medan jag letade pinnar. Solen värmde oss så det var skönt med vatten som svalkade.

Vi har varit och tittat på hästar och gått på promenader i skogen. Vi har också varit och handlat glass på en av våra promenader. Vi har också delat säng med varandra när det blev sovdags. Hon är bra, min vän Elise. Snart ska vi dessutom ses igen, men då i flera nätter på raken. Innan dess väntar andra äventyr. Det är roligt med ledighet!

Av Laika - 31 juli 2015 19:42

Nu är sista arbetsdagen avklarad och vi firade början på semestern med en god middag. Min tallrik är lika skinande ren nu efter maten som den var innan. Imorse fick jag dessutom gå ut redan klockan halv åtta på morgonen och för mig är det okristligt tidigt. Ändå sa matte att jag fick sova ända in till sista stund innan vi skulle åka. I vanliga fall går jag inte ut förrän kvart i nio under arbetsveckor. Skönt med semester nu, jag voffar då det. Tidig morgon, mätt på middag och efterrätt, jo då passar en tupplur bra.

Semesterglada nospussar på er alla, och trevlig helg!

Av Laika - 27 juli 2015 18:18

Här blir man väckt tidigt på morgonen, morgonfrilla och knappt att jag ens orkade sitta upp utan att ramla ner i bädden igen... Alldeles för tidigt för min smak att gå upp innan jag vill.

Matte tröstade med att det bara är fem dagar kvar innan semester, fem dagar att gå upp tidigt. Sedan kan vi sova hur länge vi vill plus att jag får ha matte och husse för mig själv hur mycket som helst. Jo, jag ska försöka orka vakna i tid imorgon också, hihi.

Trötta nospussar!

Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.