laikagumman

Alla inlägg under december 2012

Av Laika - 21 december 2012 18:00

Å som i å... 

Jag ska visa er den tuffaste å-badarbilden som matte tagit på mig.

 

Det här är en rejäl å, och när en sådan rinner bredvid mig när jag är ute på promenad, ja då ser jag minsann till att hitta det perfekta läget för att kunna hoppa i. 

Ni vet ju hur stor jag är, så ni kan ju förstå hur rejäl den här ån verkligen är. Nu får jag hålla till snöbadande ända fram till att våren kommer och jag kan provdoppa tassarna i vattnet igen.


Av Laika - 20 december 2012 17:45

Z som i Zzzzzz.....

Sova och snarka, eller ska jag säga zova och znarka?

Ja, idag får alltså Z stå för mitt Zzzzovande.


 


Det gäller ju att kunna konsten att sova och lata sig när man är hund, eller ja katt också för den delen. Eller varför inte om man är ekorre också? Alla gillar väl att sova lite?

Jag älskar att slappa i soffan med sällskap, eller bli nerbäddad och somna när jag är nyduschad eller precis kommit in från en ruskig regnpromenad. Att bädda min egna säng med mina kuddar och min pläd är också en höjdare. Ibland måste jag bära runt på mina kuddar så att jag kan lägga mig på dom precis vart jag vill i lägenheten, för det är så att inga av mina andra två bäddar har några extra kuddar. Kanske måste ta ett sncak med matte nu känner jag.


Zzzzov sött alla mina vänner!

Av Laika - 19 december 2012 18:30

som i ytterkläder.

Jag har både en varm vinterkappa och en regnkappa, eller flera faktiskt. Det är bra att ha lite ytterkläder när det är riktigt kallt eller när det regnar så där ruskigt mycket.

På den här gamla bilden har det ju inte ens hunnit komma snö än, men vi minns allt att det var en riktigt kall vinterdag med mer än 10 minusgrader. Då krävs det lite ytterkläder även för mig, oavsett med lång eller kort päls för brrrr vad jag kan frysa.


Sedan har jag även en fin kofta som passar så här i juletider och en julkappa som nästan ser ut som jultomtens. Den brukar jag ibland ha på mig på julafton när vi går ut. Ja, om det är kallt ute vill säga. Snart kanske jag får ta på mig den igen för nu är det bara fem dagar kvar till julafton.

   


Av Laika - 18 december 2012 18:15

Nu är vi här igen där vi får tänka till på vad vi ska hitta på för något på dagens bokstav. Det är så här att vi först bara tänkte göra denna bokstavsutmaning för skojs skull, men sedan så kände vi att det ju är en självklarhet att vi ska räkna ihop alla våra kommentarer och göra som Melody och skänka pengar till välgörenhet. 


Jag har redan tillsammans med mattes hjälp tidigare skänkt leksaker och nödvändigheter till ett ställe som heter Dinas Ark som är en svensk ideell organisation som finns i Rumänien. De hjälper ett antal utsatta hundar att få nya hem, för kan ni tänka er att detta är ett land där det finns gatuhundar, så ledsamt. Det gör ont i hjärtat att se och vi vill självklart vara med att hjälpa till att skänka lite mer pengar till dom och har därför bestämt att vi ska göra det med hjälp av den här bokstavsutmaningen. 


Därför går dagens bokstav till alla de antal hundar som behöver hjälp.

Matte kunde inte motstå min bedjande blick, hihi.


 

Av Laika - 17 december 2012 16:15

W som i Webben.

Det finns ganska många kluriga bokstäver i alfabetet har vi kunnat konstatera och idag fick vi tänka till lite extra igen. Men egentligen så är ju en så självklar bokstav, W som i webben! www.laikagumman.bloggplatsen.se är ju min bloggadress och så klart att vi ska lyfta fram våra websidor denna dag!

Ett litet hurra för mig och ett jättestort HURRA för alla mina bloggvänner som bjuder på så många trevliga lässtunder på sina websidor.


Själv kan jag bli helt slut efter blogginlägg som dessa där jag och matte gnuggar våra geniknölar för att hitta lösningar på varje bokstav.

   




Av Laika - 16 december 2012 12:08

Idag är det tredje advent. Tänk vad tiden ändå går fort, det är ju inte länge kvar innan jag får öppna mina paket och hjälpa till att öppna andras paket, få äta goda prinskorvar och köttbullar. För att inte prata om pepparkakor. Oboj, vilka tider.


Idag har vi kommit fram till bokstaven V

V som i Värme.

Jag tycker ju om att basta som ni kanske redan vet, och bastun har jag hemma hos mina matteföräldrar. När alla bastat klart brukar jag få sitta i eftervärmen och gosa lite. Värme är härligt och gör så gott. Den här bilden minns inte matte när hon tog, men det är i alla fall en av mina många bastutillfällen.

 


Inte nog med att mina matteföräldrar har en bastu, de har en eldstad också.


När jag upptäcker att det ser ut som på bilden ovan, så tar det inte lång tid innan det ser ut som på bilden nedanför.

Då hoppar jag upp på puffen och myser i värmen. Efter ett tag brukar jag somna. Åh, vad det är skönt med värme.


Trevlig tredje advent! Håll er varma!       

Av Laika - 15 december 2012 16:30

U som i Utsikt.

Bra utsikt kan man ha från så många ställen, bland annat tycker jag om att komma upp på någon höjd när vi är ute i skogen så att jag kan se läget i skogen riktigt bra. Från balkongen kan jag också få en bra utsikt, eller från den där stora stenen som finns i närheten av där jag bor. Men den utsikten jag tänkte berätta om idag är den man kan få genom vindrutan på en bil. Allra helst vill jag ha vindrutorna nervevade, sitta i mattes famn och få känna vinden i pälsen. Det är grejer det vill jag lova. På somrarna när vi är på väg till hundbadet och jag sitter med huvudet utanför så brukar jag ge matte och husse besked om att vi närmar oss havet när jag börjar känna doften av hav. Då piper jag och blir alldeles spattig i hela kroppen. Ja, utsikten från en bil är härlig den. Man kan få se så mycket på kort tid. På vintrarna föredrar jag dock att ha rutorna uppvevade. Den bilden jag bjuder på nu är från förra året då vi var på väg ner till Helsingborg och där har dom jättefin utsikt.

 

Av Laika - 14 december 2012 18:30

som i Tuggpinne.

Mmmmm, ni hörde rätt... slurp och smaskens. Idag är det Tuggpinnens dag, mums.

Dom här pinnarna är mina absoluta favoriter, lagom mjuka och lagom stora för att jag ska bli nöjd. Jag vill nästan alltid ha en sådan efter maten, eller innan maten allra helst fast det får jag ju inte förstås. De passar även väldigt bra i min mage som ett litet mellanmål också. Visst är goda tuggisar livet ändå? 

Jag tycker att ni alla är värda en extra tuggpinne idag nu när det är tuggpinnens dag och allt!

Ett som i stor Tuggpinne till er alla!


  

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards